Klacht indienen
Je kan bij ons een klacht indienen tegen ofwel een onwettige beoefenaar (iemand zonder BIV-erkenning) ofwel een erkend vastgoedmakelaar (met BIV-erkenning) die deontologische fouten begaan heeft.
Hoe klacht indienen?
Er zijn een aantal mogelijkheden om een klacht in te dienen. We leggen hieronder de verschillende pistes uit. Maar eerst even dit!
Controleer erkenning
Controleer altijd eerst of de betrokkene over een BIV-erkenning beschikt of niet, en kies vervolgens onderaan deze pagina het correcte klachtenformulier. Vind je je contactpersoon terug via "vastgoedmakelaar zoeken", dan is deze BIV-erkend.
(De knop hieronder opent in een nieuw venster.)
Juridisch advies?
Je kan bij een rechtbank niet om juridisch advies vragen. Dat geldt ook voor het BIV. De Uitvoerende Kamer is als tuchtorgaan hiervoor niet bevoegd.
We raden aan dat je je voor juridisch advies tot een advocaat wendt. Voor een gratis en eerste raadgeving kan je ook terecht bij de diensten voor eerstelijnsbijstand. Daar kom je in contact met advocaten die je wegwijs kunnen maken, een eerste oriënterend advies kunnen geven en je door kunnen verwijzen indien nodig.
Meer informatie over de juridische eerstelijnsbijstand vind je op www.advocaat.be.
Als vastgoedmakelaar kan je eventueel concretere juridische vragen voorleggen aan onze externe juridische helpdesk, waarvan je het telefoonnummer in je BIV-account vindt).