Dit nieuws is 6 jaar oud en is mogelijk niet meer actueel. Consulteer het nieuwsoverzicht voor up-to-date nieuws.
Een besluit van de Vlaamse Regering deed op 1 maart het decreet Handhaving Omgevingsvergunning in werking treden. Dit decreet wijzigt de bijzondere informatieplicht die op de vastgoedmakelaar rust. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) voorziet immers dat elke vastgoedmakelaar, notaris of eigenaar aan bijzondere informatieplichten moet voldoen wanneer hij een onroerend goed verkoopt of voor meer dan negen jaar te huur stelt. Dit wanneer het gelegen is in een gemeente met een goedgekeurd plannen- en vergunningenregister.
Veel verandert er echter niet, aan de basisprincipes van de bijzondere informatieplicht wordt niet geraakt. Er bestond o.a. al een verplichte vermelding in de publiciteit van rechterlijke maatregelen (een dagvaarding of een herstelvordering). Daar komen nu bestuurlijke maatregelen bij. Bestuurlijke maatregelen nemen de vorm aan van een besluit en zijn terug te vinden in het uittreksel van het vergunningenregister. Er moet ook vermeld worden of een procedure voor deze bestuurlijke maatregelen hangende is.
Sinds 2009 moeten in de onderhandse aktes van verkoop of van verhuring voor meer dan 9 jaar dezelfde informatieplichten worden overgenomen als deze in de publiciteit. De onderhandse akte zal nu dus ook moeten vermelden of het onroerend goed het voorwerp uitmaakt van deze bestuurlijke maatregelen. Hier vind je de gecoördineerde versie van de VCRO. De bepalingen in verband met de informatieplicht met betrekking tot overeenkomsten vind je onder artikel 5.2.5., deze over de publiciteit onder artikel 5.2.6. Voor meer informatie rond de informatieplicht kan je het document “Bijzondere informatieplicht VCRO” op onze website consulteren.